Marketing wielopoziomowy oparty jest o naturalne zachowania wszystkich ludzi, ponieważ każdy z nas ma nawyk opowiadania znajomym o rzeczach i wydarzeniach które nas spotykają. Przypomnij sobie kiedy po raz ostatni zdarzyło Ci się wybrać do kina? Jaki był to film i czy Ci się spodobał? Jestem pewien, że po seansie wydałeś opinię na jego temat i z czystym sumieniem poleciłaś lub odradziłeś wybranie się na niego swoim znajomym. Jeśli po Twoim poleceniu znajomi wybiorą się na ten film, wówczas zbudujesz rynek konsumencki, na którym kino zarobi pieniądze, jednak nie podzieli się nimi z Tobą, mimo, że klienci kupili bilety na seans dzięki Twojej reklamie ustnej. Marketing wielopoziomowy polega dokładnie na tym samym, jednak proces ten odbywa się w sposób profesjonalny, dzięki czemu budujesz własny rynek konsumencki. Im większy rynek zbudujesz, tym większe pieniądze zarobisz,
a w perspektywie czasu możesz uzyskać stały dochód pasywny. MLM opiera się o marketing szeptany, gdzie ustna rekomendacja osobista jest najlepszą formą reklamy produktu i usługi. W porównaniu do tradycyjnej dystrybucji, w której firmy są zmuszone do opłacenia pośredników, hurtowników, sklepy detaliczne oraz ponosić koszty reklamy, w marketingu wielopoziomowym wszystkie, ogromne koszty z nimi związane są przesunięte na konto partnerów w formie wynagrodzenia i prowizji. Dzięki temu systemowi skrócono drogę pomiędzy producentem, a końcowym odbiorcą, używając reklamy osobistej poprzez sieć partnerów i zadowolonych klientów generujących zyski dla siebie samych.